Herbert von Karajan The Complete Decca Recordings

2020.10.13. - 00:00 kedd

A lemezek adatai a könyvtári katalógusban

   Mostani ajánlónkban a 20. század egyik legnagyobb karmestere, Herbert von Karajan (1908-1989) halálának 30. évfordulója tiszteletére, az angol Decca lemezkiadó cégnél megjelent, az összes Decca felvételt tartalmazó 33 CD-ből álló lemezsorozatát ajánljuk Tisztelt Olvasóink figyelmébe.
    A CD-box különlegességét az adja, hogy rajta Karajan – egy kivétellel, melyen a berliniekkel Puccini Bohéméletét adják elő – nem az általa világhírűvé tett, és egyben őt világhírűvé tevő Berlini Filharmonikusokat vezényli, hanem szülőhazája, Ausztria és egyben a világ egyik legjobb zenekarát, a Bécsi Filharmonikusokat (Wiener Philharmoniker).
    Másik különlegessége a gyűjteménynek, hogy a rendkívül gondosan készített összeállítás első 11 lemezében illusztratív válogatást kaphatunk Karajan zenekari repertoárjából, míg a Leontyne Price-szal adott karácsonyi lemezt követő további 21 CD-n a Mester lebilincselően színes operai vezényléseiből kapunk színes ízelítőt.
    Az 50-es évek végétől a 70-es évekig terjedő felvételek sorát Karajan egyik kedvenc zeneszerzője, Richard Strauss műveiből készített két CD nyitja. Az 1959-es Imigyen szóla Zarathustra, és az 1961-es, a Don Juant, a Halál és megdicsőülést, a Till Eulenspiegelt és a Salome Hét fátyoltáncát tartalmazó kiadvány, mely így együtt remekül megmutatja a bécsiek zenekarának sokszínűségét. Az inkább a berlinieket jellemző grandiózus, pátoszos nagy hangzástól a kedélyes, kedves, bécsi humoron át az életörömöt és életkedvet sugárzó muzsikálásig.
    Az ezt követő „bécsi klasszikus” blokkban Beethoven – Wagner által a „tánc apoteózisának” nevezett – 7. szimfóniája, Brahms Beethoven által inspirált 1. szimfóniája, Mozart két utolsó, „sláger-szimfóniája”, a K. 550-es „Nagy” g-moll és a C-dúr „Jupiter”-szimfónia, illetve Haydn „Üstdobpergés” és „London” szimfóniái, valamint egy remek Johann Strauss válogatás kaptak helyet. A 7. lemezen Karajan egyik kedvenc zenekari műve, Gustav Holst Planéták című szvitje található, kiegészítve Grieg Peer Gynt szvitjeinek válogatásával.
    A következő 3 lemez lényegében egy „balettblokknak” is tekinthető, hiszen Csajkovszkij Rómeó és Júlia-fantáziája után a Diótörő, a Hattyúk tava és a Csipkerózsika balettek szvitjeit hallhatjuk, majd pedig Adolphe Adam Giselle című balettjének zenéje kerekíti le ezt a részt, míg a zenekari felvételekét pedig a Brahms Tragikus nyitányát és 3. szimfóniáját és Dvořák 8. szimfóniáját tartalmazó lemez.
    A már említett Leontyne Price-szal közös karácsonyi CD-t követő operai blokkban ismét hallhatjuk a kiváló amerikai szopránt, Bizet Carmenjének címszerepében, Franco Corellivel.
A német operai hagyományt Mozarttól a Figaro házassága és Johann Strauss Deneveérje képviseli, az oroszt Muszorgszkij Borisz Godunovja, a bolgár Nicolai Ghiaurovval a címszerepben, de szerepel benne a világhírű orosz szoprán, Galina Visnyevszkaja, a később kulturális miniszterré lett román tenor, Ludovic Spiess, valamint a kiváló finn basszista, Martti Talvela, mint Pimen.
    Az olasz operai vonalat a két legnagyobb mester, Verdi és Puccini remekei jelentik a Karajan válogatás lemezsorozatában. Az Aida címszerepét és az Otelló Desdemonáját, a Maria Callas riválisaként számon tartott, kiváló olasz szoprán, Renata Tebaldi énekli, az Aidában Carlo Bergonzi,
az Otelló címszerepében a másik világhírű olasz tenorista.-ikon, Mario del Monaco a partnere.
Puccini operái közül először a komponista által szakmailag a legtöbbre tartott Toscát hallhatjuk, ismétcsak Leontyne Price-szal a címszerepben, Cavaradossiként pedig a Callas és a korszak egyik legkiválóbb olasz tenorja, Giuseppe di  Stefano a partnere, míg Scarpia Giuseppe Taddei.
    A Karajan Decca összkiadás két legkiválóbb Puccini operafelvétele a Bohémélet és a Pillangókisasszony, melyekben Karajant mindkét nagy zenekara élén hallhatjuk vezényelni, a Bohéméletben a Berlini Filharmonikusokkal, míg a Pillangóban a Bécsi Filharmonikusokkal. A szereposztás pedig egészen zseniális, hiszen együtt hallhatjuk a két Modenában született és iskolatárs világsztárt, az idén elhunyt Mirella Frenit és Luciano Pavarottit, valamint Freni férjét, Nicolai Ghiaurovot és az angol szopránt, Elizabeth Harwoodot, a Pillangóban pedig Suzukiként a világhírű német drámai mezzoszopránt, Christa Ludwigot, a francia karaktertenor Michel Sénechalt és konzulként az amerikai baritont, Robert Kernst is.
    Ez utóbbi felsorolást nemcsak azért tettem, mert valóban egészen kiválóak a felsorolt sztárénekesek, hanem azért is, mert abban az előadásban, mellyel ezt a hatalmas sorozatot ajánlani méltónak gondoltam, szintén ők a főszereplők, nevezetesen Puccini Pillangókisasszonyában, melyből most a 2. felvonás eredeti lemezfelvételét ajánlom meghallgatásra. Az operát jól ismerők ebből már tudhatják, hogy így viszont épp a legnagyobb világsztárt, Luciano Pavarottit nem hallhatják, hiszen Pinkerton nem énekel benne. De hát ez az, ami miatt érdemes fölkeresni a Csorba Győző Könyvtár Zeneműtárát, hogy teljes legyen az élmény!
Addig viszont kárpótol mindenkit Mirella Freni és társai, kiemelten is Christa Ludwig és a Bécsi Filharmonikusok varázslatos előadása, a leheletfinom érzékenységű Herbert von Karajannal.

Fotó: internet

Kovács Attila
            Amtmann Prosper és Bartók Béla Emlék-díjas zenei szerkesztő