A 160 éve született Giacomo Puccini muzsikája Pécsett

A 160 éve született Giacomo Puccini muzsikája Pécsett

kep1

Giacomo Puccini (Lucca, 1858. december 22. – Brüsszel,1924. November 29.), az idén 160 éve született kiváló komponista, a zenetörténetben Verdi, Mozart és Wagner mellett legnépszerűbb operaszerző már életében jelen volt a pécsi zenei életben műveinek népszerű részleteivel, folyamatos jelenlétét azonban a Pécsi Nemzeti Színház Operatagozatának 1959-es megalakulása óta számíthatjuk. Az 1959. október 22-i első premiert, Verdi Rigolettóját követően a Paulusz Elemér karmester és zeneigazgató által alapított új társulat második premierje Puccini Pillangókisasszonya volt a később nemzetközi karriert befutott Illés Évával és a később pécsi zeneigazgatóvá lett Cser Miklós karnagy édesanyjával, Cser Tímeával a címszerepben, Pinkerton Wágner József volt, a rendező Radványi Zsuzsa.

kep2

A következő bemutatóra 1961-ben került sor, amikor is a Bohémélet kerül előadásra dr. Németh Antal rendezésében, Mimi szerepében ekkor debütált a zeneigazgató-karmester felesége, Bárdos Anna, aki Illés Éva és Cser Tímea mellett énekelte a szerepet, Rodolphe Wágner József volt.

A Tosca 1962-ben került előadásra, szintén az ő főszereplésükkel és dr. Németh Antal rendezésében. Ekkor egy kis szünet következett be a pécsi Puccini előadások sorában, legközelebb, 1966-ban ismét a Pillangókisasszony került színre, Illés Éva és Bárdos Anna címszereplésével, az idén 90 éves korában elhunyt, akkor azonban még csak 38 éves Horváth Zoltán rendezésében, aki az ezt követő másfél évtizedben a pécsi operaelőadások javát is rendezte.

kep5

A következő jelentős Puccini operapremierre 1968. december 6-án került sor, amikor a Triptichon nyitó és záró darabját, A köpenyt és a Gianni Schicchit adták elő Szabó László, illetve az új zeneigazgató Nagy Ferenc vezényletével, Horváth Eszterrel, Juhász Pállal és Bolla Tiborral A köpeny főbb szerepeiben, illetve Marczis Demeterrel a Gianni Schicchi címszerepében.

A Puccini életmű legnépszerűbb operáinak sorát nyitó Manon Lescaut első pécsi előadására 1970-ben került sor, Horváth Eszterrel, Krémer Józseffel és Szabadi Józseffel a főbb szerepekben, Nagy Ferenc vezényletével.

kep7

Az 1972-es újabb Bohémélet-premiert már az új zeneigazgató-karmester Breitner Tamás vezényelte, Mimi szerepét Németh Alice és Szabadits Judit énekelte, Rodolphe Réti Csaba volt.

kep8

Az 1975-ös újabb Tosca-premierre is hasonló felállásban került sor, a Breitner-Szabadits-Németh csapathoz Horváth Bálint csatlakozott Cavaradossiként, az előadás szenzációját azonban az jelentette, hogy a díszlet- és jelmeztervező, rendező a Pécsi Balett alapítója, Eck Imre volt.

kep9

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1979-ben ismét a Pillangókisasszony került színre, ezúttal Eszéki Zsuzsával a címszerepben, Suzuki Kővári Anikó és Benei Katalin volt, Pinkerton Albert Miklós, a karmester Breitner Tamás, felváltva Hirsch Bencével.

kep10

Az 1984-es új Manon Lescaut előadást is a Breitner-Hirsch páros vezényelte, a címszereplő Németh Alice volt, Lescaut Vághelyi Gábor, Des Grieux Albert Miklós.

kep11

A Triptichon újabb „hiányos” – merthogy ezúttal is az Angelica nővér nélküli – előadására 1986-ban került sor, Éry-Kovács András rendezésében, Albert Miklóssal, Vághelyi Gáborral és Egri Sándorral, valamint Németh Alice-szal és Sajdy Judittal A köpeny főbb szerepeiben, Kuncz Lászlóval a Gianni Schicchi címszerepében, Csáky Ágnessel Laurettaként.

kep13

A Pécsi Nemzeti Színház átépítésének ideje alatt a Kamaraszínházban koncertszerű előadás keretében szólalt meg a Tosca 1988-ban, Beritner Tamás vezényletével, Sajdy Júlia, Albert Miklós és Egri Sándor főszereplésével.

A Bohémélet újabb szériája 1993-ban vette kezdetét ismét csak Horváth Zoltán rendezésében, Hirsch Bence, Károly Róbert és Blázy Lajos vezényletével, Rodolphe szerepében Győrfi Istvánnal, Mimiként Sajdy Júliával, Széchy Edittel, Dér Krisztinával és Váradi Mariannal, utóbbi kettő Mimi szerepét is énekelte, közülük Váradi nagy sikerrel.

Újabb négy év múlva ismét a Tosca került terítékre, az 1997-es előadást az akkori igazgató, Balikó Tamás rendezte, a zeneigazgató Blázy Lajos vezényelte, a címszerepet Somogyi Eszter és a szigetvári születésű, a Győri Nemzeti Színházból érkezett Bellai Eszter alakította nagy sikerrel, Cavaradossi Győrfi István volt, Scarpia Egri Sándor.

kep21

A Pillangókisasszony ez ideig utolsó szériájának kezdetére 2001. október 5-én került sor, amikor is ismét Balikó Tamás rendezésében, de már az új zeneigazgató-karmester, Cser Miklós vezényletével, Bellai Eszter énekelte hatalmas sikerrel a címszerepet, Váradi Mariannal felváltva, egy alkalommal pedig Lóry Andrea ugrott be, Pinkerton Győrfi István és Búzás Viktor volt, Suzuki szerepét pedig Szonda Éva és Bukszár Márta formálta meg.

Az ezredforduló utáni időszakban egy különleges operaelőadásra került sor, már Gulyás Dénes operatagozat-vezetői időszakában: 2011-ben a Gianni Schicchit adta elő a fővárosi művészekkel megerősített operatársulat, Vajda János Mario és a varázslójával együtt, nagy sikerrel.

kep24

Amint láthattuk Puccini operái közül, ha a Triptichont alkotó három művet külön számoljuk, a 12-ből mindössze 6-ot mutattak be teljes egészében a Pécsi Nemzeti Színházban. Közülük az élen Pillangókisasszony áll, ha a koncertszerű előadásokat is beleszámítjuk akkor a Toscával holtversenyben, közel hat évtized alatti négy-négy előadássorozattal. Őket követi a Bohémélet és a Gianni Schicchi 3 premierrel, a Manon Lescaut és A köpeny két-két szériával. Ami nagyon hiányzik az A Nyugat lánya, az Angelica nővér, de azért A fecske, című operett és a két fiatalkori mű, a Villik és az Edgar is színre kerülhetne Pécsett is, vagy legalább Budapesten. S nagyon hiányzott a Turandot, mely azonban végre, 2018. október 21-én megszólalt, ha koncertszerűen is, a Kodály Központban, a Magyar Állami Operaház és a Filharmónia Magyarország jóvoltából, Rálik Szilviával a címszerepben, Kovácsházi Istvánnal Kalafként, a karmester Medveczky Ádám volt.

kep25

Szóljunk végezetül két különleges, nem operai, pécsi Puccini előadásról. Az első az 1880-ban 21 évesen komponált, Messa di Gloria című, hatalmas Glória tételéről elnevezett, fiatalkori miséé, melyet a Pécsi Szimfonikusok mutattak be a zenekar 6. nemzetközi Zenei Fesztiválja keretében Pécsett, a Székesegyházban, Howard Williams vezényletével, Bogáti-Szabó István és Massányi Viktor, valamint a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), akkori nevén Állami Énekkar közreműködésével. Egyébként Howard Williams vezényelt 1993-beli első pécsi búcsúfellépése alkalmával egy Bohémélet előadást is a pécsi operatársulattal, melyben Váradi Mariann az ő kedvéért Musette szerepét énekelte.

kep26

A másik koncertre 2004 februárjában a Pécsi Nemzeti Színházban került sor, s a Pannon Filharmonikusokat az olasz Pier Giorgio Morandi vezényelte, egy nagysze4rű olasz program keretében, melyet Puccini fiatalkori diplomamunkája, a már a Bohémélet melódiáit is tartalmazó, Capriccio Sinfonico nyitott, majd Respighitől a Róma fenyői követett, végül pedig Mendelssohn Olasz szimfóniája zárt.

kep27

A 160 éve született Giacomo Puccini muzsikája Pécsett című Zenei Krónika összeállításunkat – pécsi művészek felvételei híján – két Pécsett is megfordult operaénekes, Bellai Eszter és Horváth Bálint néhány Puccini YouTube linkjével, illetve a Capriccio sinfonico és a Messa di Gloria egy-egy különleges felvételével zárjuk. Az első Török Levente karmester, a Bécsi Musikverein Saalban a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekarával adott diplomakoncertjéről szól, a második pedig a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának idén nyáron készült, a világhírű izraeli karmester, Eliahu Inbal által vezényelt koncertfelvétele.

Fotók: internet

Kovács Attila
Amtmann prosper és Bartók Béla Emlék-díjas zenei szerkesztő

A 160 éve született Giacomo Puccini muzsikája Pécsett

– Klikk a nagyobb mérethez! –


© 2011-2017 Csorba Győző Könyvtár Creative Commons Licenc