Egy évezred Európában II/3.

Művészettörténeti előadássorozat dr. Aknai Tamás vezetésével

Időpont: 2016. október 12. (szerda) 18.00

Helyszín: Tudásközpont, -1. szint (Nagyelőadó)

Rítus és civilizáció (Expresszionizmus, Dada, Szürrealizmus)

 

Az előző előadás már érintette a francia Vadak (Fauves) mozgalmának németországi kisugárzásaként létrejött a Die Brücke (A híd), csoport tevékenységét. A folytatásban fontos szerepet játszott a Vaszilij Kandinszkij által indított “Der Blaue Reiter” (A kék lovas) csoport, amelynek kiállításain szerepelt az ugyancsak emlegetett Picasso, Braque, Derain, stb. Szerintük a művész érzelmeinek kivetítése nem passzív viszony, aktív újjáteremtés. Céljuk a felszabadítás, a kifejezés szolgálatába állítanak mindent. A színek fokozott erejű, harsogó, drámai kezelése, a formák eltorzítása révén hatásos felhívó jellegű, sokszor szociális mondanivalót hordozó alkotások jönnek létre. Morális, politikai kérdések foglalkoztatják őket, képeiket az erotika is jellemzi. A dadaizmus is meghökkentést kiváltó avantgárd irányzat. 1916-ban Zürichben született. Az első világháború elleni tiltakozásként jelent meg, a pusztításhoz vezető civilizáció elutasításaként. Szerepe a hagyományok tagadásában teljesedett ki, jellegzetes cselekvése az “action gratuite”, stílusa az “antistílus”, jellemző esztétikai minősége a “szupergroteszk”. A szürrealizmus francia irányzat. Nevének megalkotója a költő Apollinaire volt (a francia “surréalisme” realitás fölöttiséget jelent). A szürrealizmus kiáltványa (Manifeste du Surréalisme, 1924) André Breton megfogalmazásában készült. Az 1920-as évtized közepén többen szorosabban kapcsolódtak a politikához, a francia kommunista párthoz.

 

Az előadásokon való részvétel ingyenes!

--- Klikk a nagyobb képhez! ---

— Klikk a nagyobb képhez! —


© 2011-2017 Csorba Győző Könyvtár Creative Commons Licenc