Baranyi Ferenc: Az opera négy évszázada

Szerző: Baranyi Ferenc Az opera négy évszázada
Cím: Az opera négy évszázada : költők és komponisták
Alcim:
Kiadó: Kossuth
Kiadás ideje: 2016
Kiadás helye: Budapest

item-thumbnail

Mostani ajánlónkban egy rendkívül érdekes, izgalmas, operákról szóló könyvet ajánlunk Tisztelt Olvasóinknak, Baranyi Ferenc Az opera négy évszázada (Költők és komponisták) című, a Kossuth Kiadó gondozásában tavaly megjelent könyvét, melyről a következőket írja a Kossuth- és József Attila-díjas költő és műfordító:

            „Ezt a könyvet a kezdőknek írtam, elsősorban a költészet felől közelítve a témát, csakis az általam kedvelt szerzőkről és művekről szólva – és korántsem tudományos igénnyel. A legfőbb célom a toborzás volt, új operabarátok toborzása.” Nos elmondhatjuk, hogy bár létezik néhány a nagyközönségnek és a szakmának egyaránt érdekes operai könyv, Baranyi Ferencé ezek közül is minden bizonnyal sokakat megnyerhet az ifjabb és az örökifjú generációk soraiból is e négy évszázados műfajból, melynek legnagyobb „slágerei” mellett megismerésre érdemes ritkaságairól is szól a rádió és a televízió operai műsoraiból is jól ismert operabarát költő, aki 1994 óta a Magyar Zeneszerzők Szövetségének is tagja.

            A könyvben az opera kezdeteiről és első nagy barokk mestereiről, Monteverdiről, Händelről és Pergolesiről éppúgy olvashatunk, mint a klasszikus korból Mozartról és Beethovenről, majd pedig az opera nagy korszakáról, a romantikáról és az egész 19. századi operáról., mely a könyvnek több mint kétharmadát teszi ki, közte Erkelről és kevéssé ismert magyar kortársairól is ír.  Csak néhány beszédes cím ebből a fejezetből:

A lezser zseni – Gioacchino Rossini; Minőségi termékek szériagyártója – Gaetano Donizetti;

A szabadság zeneköltője – Giuseppe Verdi; A bolygó muzsikus – Wagner szerelmei;

Franciák Goethe bűvöletében – Gounod, Thomas és Massenet; A szerelem zeneköltője – Puccini;

Puskin mint librettista? – Glinka és Csajkovszkij; A csodagyerek igazgyöngyei – Bizet-operák.

            A 20. század operái közül Baranyi Ferenc tudatosan felvállaltan csak csak a 19. században gyökerező zeneszerzők, Puccinit, Richard Strausst, Gershwin, Bartók és Kodály művészetével alkotásaival foglalkozik. Azokkal viszont kellő alapossággal és mélységgel, így például az egyik „operafejedelemnek” tartott Puccinivel csaknem húsz oldalnyi terjedelemben foglalkozik, de Bartók és Kodály művészete is kap tíz oldalt.

            A könyvet gazdag fekete-fehér képanyag és operákat ihlető, illetve bennük elhangzó vers- és költeményrészletek, illetve azok – nemegyszer a szerzőtől származó – kiváló magyar fordításai „teszik színessé”. Közülük legyen elég talán, szubjektív választásként, két Puccini operához fűződő

felidézése. A Gianni Schicchi Dante Isteni színjátékának Pokol című részéből vette témáját:

…Gianni Schicchi e vadbarom / jár-kél, nyomán szörnyűek a marások…. Hogy a ménesnek megszerezze „hölgyét”, / holt Buoso Donatit imitálva / hagyatkozott – s megmásult az örökség.

            A Baranyi Ferenc fordításában idézett részlet után most következzék egy olyan saját versé, melyet Puccini Pillangókisasszonya ihletett, s 2002-ben egy olasz irodalmi pályázaton nyert díjat.

            „Mióta elment a hajó:

            nem tudom, miért kék a tenger:

            Csak azt tudom,

            Hogy nemcsak körülölel,

            de hurkol is

            a cseresznyevirág illatú csönd.” (Baranyi Ferenc: Butterfly magánya – részlet)

Ezután a szép versrészlet után, kissé talán meglepő módon, nem Puccini, hanem Verdi egyik legnépszerűbb operájának, a Traviatának egy egészen káprázatos, épp tíz évvel ezelőtti, élő felvételét ajánlom meghallgatásra-tekintésre: a Milánói Scala előadásának sztárjai, Violettaként a kiváló amerikai szoprán Renée Fleming, Alfrédként a mexikói lírai sztártenor, Rolando Villazón, Germontként pedig a kiváló olasz bariton, Renato Bruson voltak. Biztos vagyok benne, hogyha elolvassák a Baranyi Ferenc könyvében a műről található érdekességeket és rövid cselekményleírást ő maga is elfogadná ezt a zenés illusztrációt az ajánlás írójától.

                                                                                                          Kovács Attila
Amtmann Prosper és Bartók Béla Emlék-díjas zenei szerkesztő




© 2011-2017 Csorba Győző Könyvtár Creative Commons Licenc